Wady i zalety opakowań z tworzyw sztucznych
2 min readGdybyśmy chcieli zebrać w jednym miejscu wady i zalety opakowań z tworzyw sztucznych, to powstałaby nam naprawdę długa lista. Tworzywa sztuczne są użytkowane przez człowieka już od wielu lat i w tym czasie zostały dopasowane do potrzeb i oczekiwań współczesnych odbiorców. Właśnie z tego powodu cieszą się tak dużym zainteresowaniem. Jakie są zalety i wady tworzyw sztucznych?
Wielorazowego użytku
Wiele tworzyw sztucznych zostało zaprojektowanych z myślą o wielokrotnym użyciu. Przede wszystkim – tworzywa łatwo jest umyć i zdezynfekować. Są wytrzymałe i mocne. Można używać ich wiele razy. Ważną zaletą ich jest także to, że wiele tworzyw można poddać recyclingowi. Jeśli zostaną doszczętnie zniszczone, to można przekazać je do odpowiedniego zakładu, który przerobi je na granulat, który dalej zostanie wykorzystany do produkcji innych wytworów z plastiku. Tymczasem wady i zalety drewna powinny uwzględniać to, że raz zniszczone drewno… nadaje się tylko do wyrzucenia. Wprawdzie drewno nie będzie zalegało długo na składowisku odpadów, ale się rozłoży, to jednak nie można zapominać, że jest to rozwiązanie nieekonomiczne. Może się też okazać, że wybierając drewno, trzeba cały czas zamawiać i dokupywać kolejne opakowania. To wymaga obsługi, dodatkowego wysiłku, a czasami także długiego oczekiwania na dostawę,
Lekkie
Zalety i wady tworzyw sztucznych koniecznie powinny uwzględniać ich wagę. Tworzywo jest zdecydowanie lżejsze niż drewno lub metal. Ma to ogromne znaczenie, gdy wykorzystujemy je do przenoszenia i transportowania różnego typu towarów. Skoro same produkty mają swoją wagę, to po co dodatkowo obciążać się wagą ich opakowania? To nie ma sensu. Zdecydowanie lepiej jest wybrać lekkie opakowanie i umieścić w nim więcej produktów. Pamiętajmy, że ostateczna masa każdego opakowania ma znaczenie także dla przewożenia towarów. W przypadku transportu lotniczego, morskiego i kolejowego duże znaczenie dla kosztów transportu ma waga ładunku. Jest ona też ważna dla transportu kołowego, bo przecież każdy samochód ma określoną ładowność, której w żadnej sytuacji nie wolno przekraczać. Lżejsze opakowania to po prostu tańsze rozwiązanie, które sprawdzi się na każdym etapie łańcucha dystrybucji.