7 lutego, 2023

Kekusz.pl

Portal ogólnotematyczny

Jak wygląda przetwórstwo owocowo warzywne w Polsce?

2 min read

Przetwórstwo owocowo warzywne jest bardzo ważnym działem gospodarki, który obejmuje nie tylko pierwotny, ale również pogłębiony przerób owoców i warzyw. Do najpopularniejszych przetworów można zaliczyć mrożonki owocowo-warzywne, napoje i soki, marynaty, kompoty, konserwy i różnorodne susze.

Jak wygląda przetwórstwo owocowo warzywne w Polsce?

W Polsce przemysł owocowy przetwarza nawet 60% owoców oraz 15% zbiorów wszystkich warzyw. Surowcowe zapotrzebowanie na warzywa i owoce jest najczęściej dokonywane przez kontrakty. Odbywa się to nie tylko poprzez zakupy na targowiskach i giełdach, ale również poprzez zakupy od pośredników. Przetwórstwo owocowo warzywne od wielu lat jest jedną z kluczowych branż polskiego przemysłu spożywczego.

W Polsce znajduje się ponad 1300 przedsiębiorców, którzy skupiają swoje działania właśnie na przetwórstwie owoców i warzyw. Praktycznie cały przemysł opiera się jedynie na krajowej bazie surowców. 60% produkcji trafia na polski rynek, a 40% produkcji wysyłany jest na rynki zagraniczne. Według najnowszych statystyk Polska dokonuje eksportu około 500 000 ton różnego typu przetworów owocowo warzywnych.

Jakie są kluczowe problemy?

Jednym z największych zagrożeń dla polskiego przemysłu owocowego i warzywnego jest bardzo szybki rozwój produkcji w krajach, które mogą pochwalić się zdecydowanie niższym niż w Polsce kosztem produkcji. Mowa tutaj przede wszystkim o Ukrainie, Mołdawii oraz Bośni i Hercegowinie. W dużej mierze to właśnie eksport i wzrost produkcji w tych krajach ma największy wpływ na poziom cen oferowanym dostawcom z Polski.

Bardzo dużym zagrożenie dla polskiego przetwórstwa owocowo warzywnego jest także nieumiejętne prowadzenie wspólnej polityki handlowej. Problemy pojawiają się przede wszystkim ze strony małych i średnich firm przetwórczych. Tylko dzięki ścisłej współpracy wszystkich podmiotów możliwe jest uzyskanie lepszych warunków sprzedaży produktów. Dzięki przemyślanym działaniom promocyjnym można znacząco poprawić pozycję Polski na światowym rynku przetwórców.