Na czym tak naprawdę polega zarządzanie sprzedażą?
2 min readNależy mieć świadomość, że praktycznie każdej firmie wiedza dotycząca zarządzania sprzedażą będzie konieczna do podejmowania ważnych decyzji. Jakich błędów powinno się unikać?
Brak znajomości etapów związanych z procesem sprzedaży
Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że zarządzanie sprzedażą nie będzie możliwe jeżeli pracownicy firmy nie będą znali najbardziej istotnych zagadnień dotyczących procesu sprzedaży. Właściciel firm bardzo często znają tylko metody sprzedaży. Nie koncentrują się na procesach pozyskiwania klientów.
Godny uwagi jest również fakt, że zdecydowana większość przedsiębiorstw zapomina o obsłudze posprzedażowej. Należy mieć świadomość, że takie działanie doprowadza do sytuacji, w której firma nie będzie miała żadnych perspektyw do zwiększenia przychodów ze sprzedaży. Oczywiście można tego uniknąć. Wystarczy zapoznać się z przebiegiem procesu sprzedaży.
Korzystanie z tylko jednej metody docierania do potencjalnych klientów
Zarządzanie sprzedażą w najprostszym możliwym ujęciu jest procesem, w którym trzeba uwzględnić różne kanały dotarcia do klientów. Można zaobserwować, że z roku na rok coraz większa liczba przedsiębiorstw dywersyfikuje swoje działania. Świetnym przykładem może być łączenie sprzedaży przez telefon z kampaniami mailingowymi.
Firmy powinny także poważnie zainteresować się promocją w mediach społecznościowych. Przedsiębiorcy nie mogą zamykać się tylko na popularne formy sprzedaży. Rekomendowane jest szukanie różnych kanałów docierania do klientów.
Brak wizji oraz strategii
Warto wiedzieć, że tylko sprecyzowane cele i odpowiednio przygotowana strategia pozwolą firmie osiągnąć satysfakcjonujące wyniki sprzedaży. Godny uwagi jest fakt, że bardzo duża liczba właścicieli firm nie myśli długoterminowo.
Wychodzą oni z założenia, że najważniejsza jest sprzedaż określonej partii produktów. Nie biorą pod uwagę pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa czy budowania zaufania wśród klientów. Należy zatem tworzyć strategie sprzedaży i wyznaczać cele zarówno krótkoterminowe, jak i długoterminowe.
Niechęć do poszerzania wiedzy
Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że z roku na rok pojawiają się nowe metody, dzięki którym możliwe jest podniesienie wyników sprzedaży. Dyrektorzy i menadżerowie bardzo często nie śledzą nowinek technicznych.
Należy mieć świadomość, że część z nich uniemożliwia rozwój swoim handlowców. W firmie nie są organizowane szkolenia sprzedażowe. Świetnym rozwiązaniem będzie regularnie poszerzanie wiedzy. Warto także wysyłać swoich pracowników na szkolenia.